De ADAC Rallye Mittelrhein is onbekend terrein voor ons, maar heeft wel supermooie proeven tussen de wijngaarden langs de Moezel.
Het begon al met redelijk stressy verkenningen op vrijdag. Ieder team kreeg exact 7u om de 5 klassementsproeven te verkennen. Hier hebben we ons wel verslikt. 1 passage om op te schrijven en nog een keer erover om te controleren en de coupures en dergelijke toe te voegen. Meer zat er echt niet in, mede ook door de redelijk lange verbindingen. We merkten ook dat onze opschrijf passage niet feilloos was want tijdens de controle run hebben we menig nota moeten aanpassen en hadden we echt wel nood aan een 3de loop om alles te controleren. Helaas behoorde dit niet tot de mogelijkheden waardoor we moesten starten met verre van perfecte nota’s.
Foto’s: Wim Becker
Ondanks dat we ons bewust waren dat het niet de gemakkelijkste rally ging worden, hadden ze ons na KP1 al direct met de voeten op de grond gezet. Heel veel blinde topjes en zeer smalle waaiers die elkaar in een ijltempo opvolgden. Voeg daarbij nog weinig herkenningspunten en je hebt de ideale cocktail om je regelmatig te verslikken.
De eerste lus van 3 proeven was vooral overleven en buiten enkele hiccups omwille van onze niet perfecte nota’s waren we best wel tevreden. Het wordt ondertussen wel stilaan duidelijk dat we de Toyota veel meer dan leuk vinden en ook al zijn de wijngaardproeven bijzonder pittig en moeilijk, het is en blijft super plezant en we leren enorm bij.
Het werd hoogtijd voor een check up in het stoffige service park. Het begint stilaan saai te worden maar ook in zijn Duitse heimat voelde de GT86 zich bijzonder in zijn sas en buiten wat poetsen en zijn dorst lessen hoefde er niets te gebeuren.
Ondertussen wisten we een beetje wat we konden verwachten voor lus 2 en dat heeft zeker positieve gevolgen gehad. Het ging een stuk beter en beetje bij beetje wonnen we vertrouwen. Met de gebruikelijke kleine foutjes, wat aarzelingen, maar over het algemeen een zeer goed gevoel hebben we de zaterdag avond gehaald zonder kleerscheuren.
De dag nadien hadden we nog een dikke halve dag rally voor de boeg, maar de proeven waren een stuk makkelijker. De enige spelbreker voor het zondagsgedeelte was de regen. Geen zondvloed, maar af een toe een bui maakt het wegdek geregeld wat gladder. We probeerden gewoon een strak tempo aan te houden zonder gekke dingen te doen en lieten ons niet meer vangen. Dus wederom alleen maar blije gezichten op zondag namiddag.
Voor ons was dit de meest uitdagende rally die we tot nu toe hebben gereden. Vooral de zaterdagproeven tussen de wijngaarden waren bijzonder pittig. Snelle, smalle en heuvelachtige wegen met weinig overzicht en nog minder herkenningspunten. Ondanks de vele kleine foutjes kijken we toch super tevreden terug. Het was een fantastische rally: we hebben ons weer kostelijk geamuseerd en ontzettend veel bijgeleerd.
De enige die foutloos is gebleven, was de R-Box Toyota GT86 CS-R3. De auto draaide wederom als een Zwitsers uurwerk en voelde zich meer dan thuis tussen de wijnranken. Wat een superfijne auto! Verder alle kudo’s voor ons fantastische team!