De eerste echte test voor onze GT86 en meteen eentje die kan tellen. We hebben altijd wel een voorliefde gehad voor de maaskiezel in en om Bocholt maar deze editie hadden de weergoden het wel extra uitdagend gemaakt. Alle ingredienten waren aanwezig om er een spannende rally van te maken. Nieuwe auto, nieuwe co, wisselende weersomstandigheden en vooral superveel goesting.
Foto’s: Frank Photographics, Rally_art Photography, Ronny Vandezande, Kevin Opsomer
Gezien de nachtelijke regenval zijn we zaterdag ochtend voor een veilige bandenkeuze gegaan en hebben we voor regenbanden gekozen. Overall grip was op de meeste plaatsen wel okay, maar op enkele situaties lag er superveel modder op de baan wat het op die plaatsen bijzonder tricky maakte. Het plan was vooral in de eerste lus wat af te tasten.
Op KP 2 Brueghel, met enkele zeer snelle stukken maaskiezel, waren we best verrast van de grip op de natte gele gravel. Super leuk.
Ondanks dat het al redelijk aan het drogen was besloten we toch maar op de MW1 banden te blijven staan voor de 2 volgende proeven Gerdingen en Veldhoven. Achteraf misschien niet de beste keuze gezien het toch wel sneller opdroogde dan we hadden verwacht.
Lus 1 zat erop, de auto voelde goed aan en de sfeer in de Toyota was bijzonder ontspannen.
KP5 en 6 ging al een stuk beter en gezien Gerdingen onze favoriet was moesten we hier zeker ons beste beentje voor zetten.
We zullen het op ons jeugdig enthousiasme steken maar op de o zo leuke onverhard stroken net na de start waren we ons net een beetje te goed aan het amuseren. In de super lange rechtse verloren we even het gevecht met de achterkant, gelukkig zonder grote gevolgen want er was voldoende plaats voor fouten. “Shit happens” konden we letterlijk nemen, want de plaatselijke landbouwer had blijkbaar de dag voordien het veld rijkelijk besproeid met mest. De Toyota hing boven tot onder volledig onder, helaas ook met bijhorende geur. Ook op Veldhoven bleef de geur ons achtervolgen, maar dat heeft zeker de pret niet kunnen drukken.
Na een grondige poetsbeurt op de service stond de Toyota er weer kraaknet bij. Ondertussen was de zon al van de partij op de service en een korte blik op de buienradar voorspelde de eerst komende 2 uur 0% kans op regen. Hoogtijd om slicks te monteren.
We waren nog geen 5 minuten onderweg naar KP Goolder en de lucht kleurde van blauw naar donkergrijs. Ettelijke tellen later viel de regen met bakken uit de lucht. Lang leve “buienradar”.
We zijn dan maar in overlevingsmodus gegaan en al bij al viel het allemaal nog wel redelijk mee. Sommige voordien heel modderige stroken waren zelfs wat proper gespoeld wat de grip zelfs ten goede kwam.
Na lus 2 was het op de service wederom weinig spannend, buiten wat poetswerk was er weinig te doen.
Op naar de laatste lus voor nog een portie gravel fun. Geen issues op de 4 laatste proeven en missie volbracht !
We hebben de nodige ervaring met de Toyota GT86 CS R3 opgedaan en haar vooral heelhuids aan de finish gebracht.
De 2024 editie gaat misschien wel als meest uitdagende de geschiedenisboeken in vanwege de zware weersomstandigheden, maar het blijft een fantastische rally. Perfect georganiseerd en altijd met een geweldige sfeer.
Voor R-Box is de missie meer dan geslaagd! De Toyota heeft geen krimp gegeven en heeft probleemloos alle maaskiezel verteerd. Wij hebben ontzettend veel geleerd en ons vooral mega geamuseerd. Wat een geweldige auto!!
Dank aan ons geweldige team voor hun onvermoeibare inzet en toewijding. Zonder jullie hadden we dit niet kunnen bereiken.