Het zijn helaas 2 bruggen geworden ipv 3!
De rally van Trois-Ponts stond als eerste op de R-Box rally kalender 2022 en was vooral bedoeld om wedstrijdkilometers in de benen te krijgen en om de winterupdates te evalueren.
Er is enorm hard gewerkt aan de auto in de wintermaanden, en zoals gebruikelijk resulteert dit opnieuw in talloze updates. Vanzelfsprekend is het pijnpunt uit het verleden, heel het laadsysteem, volledig herbekeken en vernieuwd. Omdat we van uitdagingen houden hebben we bovendien ook ons notasysteem volledig door elkaar gegooid.
Neem daarbij nog de verfrissende -7°C bij aanvang van de eerste proef, en alle nodige ingrediënten waren aanwezig om er totaal geen idee van te hebben hoe de eerste kilometers gingen verlopen.
We kregen onmiddellijk een proef van 21km voor de wielen geschoven (Wanne), meer dan voldoende om meteen wakker geschud te worden.
Omdat we moeilijk konden inschatten in hoeverre de ijsgoden de natte beboste stroken hadden toegetakeld waren we met de nodige voorzichtigheid gestart. Doel nummer 1 was immers aankomen dus risico’s waren uit den boze. Op één of andere manier voel ik mij beter in de Ardennen en kon ik mij deze keer ook veel beter loskoppelen van alle waarnemingen met betrekking tot de conditie van de auto. Volgens mij was dit ook de eerste keer dat ik volledig op het rijden gefocust was en we merkten meteen dat ik de nota’s van Isidoor veel makkelijker verteerde.
KP2 Vielsalm ging ook redelijk vlot al hadden we op het pleintje aan de kerk toch weer een beetje last van onderstuur. Achteraf bekeken waren de full wet’s vooraan niet de beste keuze en hadden ze het bij momenten erg te verduren omdat het veel droger was dan verwacht.
Omdat we pas service hadden na de eerste lus van 4 KP’s waren we genoodzaakt zowel Lierneux als Bodeux af te werken met de diezelfde banden.
Tijdens service 1 besloten we supersofts vooraan te monteren. De intermediates achter hadden ons genoeg vertrouwen gegeven dus die mochten blijven. Onze service crew heeft ook de ophanging rondom een beetje zachter gezet.
Dit was sowieso een goede keuze want op KP5 Wanne klokten we de 2de keer 34 sec sneller af zijnde een winst van 1.6 sec per kilometer. Dit resulteerde in 2 big smiles in de R-Box BMW want de funfactor was al een stuk hoger.
Ondertussen was zelfs het zonnetje van de partij al bleef de temperatuur met het vriespunt flirten.
De volgende KP’s verliepen min of meer identiek, ondanks regelmatig kleine foutjes – wegens een af en toe een iets te onstuimige rijstijl- slaagden we erin het tempo gestaag op te drijven en we waren ons geweldig aan het amuseren.
Eindelijk de verhoopte vooruitgang en we keken reikhalzend uit naar lus 3, en vooral het einde van de rally halen kwam binnen handbereik.
Maar na KP 8 op weg naar de regroup sloeg het noodlot wederom toe. De batterijspanning begon gekke sprongen te maken en de alternator leek helemaal op hol geslagen te zijn. De regulator die de spanning netjes op 15V zou moeten houden was in een coma verzeild geraakt en slaagde er niet meer in de spanning onder controle te houden. We zagen de batterij spanning vlotjes over de 16V gaan en we hebben nog alle mogelijke verbruikers opgezet zoals de lichten, voorruitverwarming, alle ventilatoren en pompen maar de batterijspanning bleef vrolijk verder stijgen met als gevolg dat de stuurbekrachtiging in error ging.
Zonder bekrachtiging is het onmogelijk met de auto te rijden, zelfs op road secties is het een hele klus om de BMW binnen de lijntjes te houden. Op weg naar de service hebben we nog een paar keer dezelfde error gehad en na 2-3 keer gereset te hebben bleek de ECU van de stuurbekrachtiging volledig de pijp aan maarten te hebben gegeven. Ondanks alle reanimatiepogingen van het service team heeft de ECU het helaas niet overleefd en hadden we geen andere optie dan de handdoek te werpen.
Een zeer pijnlijk en onverwacht einde maar toch blikken we deze keer met meer vertrouwen terug op de wedstrijd. Allereerst hebben we ons super geamuseerd, Trois Ponts is een zeer mooie rally om te rijden, we hebben eindelijk iets geleerd en vooruitgang geboekt en we kunnen alleen maar besluiten dat de E30 M3 een zeer zeer fijne auto is om mee te rijden.
We weten al langer dat we bovendien een superteam hebben dus vroeg of laat zal het goed komen.
Ondertussen is de teleurstelling al doorgespoeld en zijn we volop bezig de auto klaar te maken voor de Sezoensrally op 14 mei.
See you in Bocholt!