Tijdens de wintermaanden hebben we niet stilgezeten en zijn er weer heel wat aanpassingen gedaan aan de R-Box BMW M3 E30. Onder de foto’s geven we een uitgebreid overzicht.
Bumper camera
Om nog betere onboard filmpjes te kunnen maken, hebben we een extra camera gemonteerd in de voorbumper. Het irritante gefluit waar we in het verleden mee kampten is grotendeels verdwenen door een LCL filter in de voedingslijn van de intercom te plaatsen. Helaas is het probleem nog niet helemaal van de baan, maar hier kan enkel een intercom gevoed door een batterij soelaas bieden. We willen geen extra batterij-stress aan boord en dus accepteren we deze tussenoplossing. Hét bewijs dat we soms ook wel compromissen durven maken.
TPMS
Een TPMS, ofwel Tire Pressure Measurement System, werd geïnstalleerd om de bandenspanning van de R-Box BMW M3 E30 wat beter in de gaten te kunnen houden. Superhandig!
Remmen
We namen afscheid van de zeer conservatieve Pagid RS4-2 remblokken. We blijven bij het merk, maar vooraan kiezen we voor de RST1 compound, en achteraan plaatsen we de RST3.
Alternator
We ontdekten in onze vorige wedstrijden dat de alternator op lage toerentallen niet genoeg stroom kon leveren. We kozen daarom een potigere versie van deze Denso alternator. De 240A versie levert in rust alvast een slordige 178A. De regulator is maatwerk en heeft een iets hogere setpoint van 15V. Onze lithiumijzerfosfaat (LiFePO4) batterij is daar veel gelukkiger mee dan met de gebruikelijke 13.8V.
Alternator beugel
De alternator kreeg niet alleen een fikse groeischeut in stroom, ook zijn gewicht nam aanzienlijk toe tot 6.9 kg. De originele BMW beugel is hier niet echt voor gemaakt, dus hebben we hier een volledig nieuw design voor uitgedokterd. Nick, onze mechanica-man, heeft zich volledig laten gaan en ontwikkelde een behoorlijk complex ding. Deze beugel is in staat 10 olifanten op te hangen en voorzien van dempingmateriaal om elke vorm van vibratie de kiem in te smoren. We kozen voor de meest stugge polyurethaan bussen van 95 shore.
Omdat de originele BMW Motorsport krukaspoelie maar 4 ribben heeft en dat de limiet is voor een 240A alternator, opteren we ervoor om elke rally een nieuwe riem te plaatsen.
Gasschuif bediening
Het zwakke connectiepunt op de gasschuif, waaraan de stang van de throttle actuator vast zit, werd vervangen door een eigen design in ALU7075. Niet alleen de materiaalkeuze heeft het sterker gemaakt, maar ook de fysische afmetingen zijn dusdanig gewijzigd dat er meer “vlees” aan zit. We zijn er nu van overtuigd dat het onverwoestbaar is.
Radiator
We hebben een aantal nieuwe aluminium radiators gemaakt met verbeterde ventilatorsteunen. Daarnaast dachten we ook beter na over de vervangbaarheid, dat gaat nu supersnel. Het oog wil ook wat natuurlijk en daarom hebben we het R-Box logo laten inlaseren.
Siliconen darmen
De waterleidingen hadden vaak grillige vormen. We hadden veel standaard bochten gebruikt en dat zorgde ervoor dat we veel te veel aaneensluitingen. Op zich is dat niet zo een groot probleem, maar elke verbinding is natuurlijk een potentiële kans op lekken. Alle darmen werden in 3D gescand, in tekening omgezet en de nieuwe werden op maat gemaakt. Nergens is er nu nog een aaneensluiting te bespeuren.
Uitlaat
De volledige uitlaat is vervangen door de laatste versie van M.A.T.S. We lieten de header opnieuw coaten, deze keer geen gekleurde keramische coating, maar de witte versie die veel hogere temperaturen kan verdragen.
Ophanging
De ophanging heeft een volledige make-over ondergaan. Nieuwe dempingskarakteristieken, nieuwe veren en een aangepaste veerweg. De stabilisatorstang achteraan werd ook vernieuwd en rondom plaatsten we nieuwe drop links.
Motor
De luchtaanvoer werd volledig herzien zodat er nu veel meer koude lucht aangezogen wordt.
Stroomonderbreker
De elektromechanische batterijschakelaar belandde in de vuilbak. Deze bezorgde ons in het verleden teveel problemen en daarom beslisten we over te schakelen op een “elektronische” versie. De alternator is nu rechtstreeks verbonden met de batterij via een 50 mm² kabel en loopt niet langer langs de batterijschakelaar.
Er werd een extra stuursignaal toegevoegd dat bij een druk op de noodstop de ECU onverbiddelijk zal uitschakelen, ongeacht of de alternator nog voldoende stroom levert.
Elektronica
In het verleden verloren we soms CAN berichten bij de opstart van de wagen. In specifieke gevallen werkten hierdoor de claxon en achteruitrijlichten niet meer. Een reset loste dit probleem meestal op, maar nu hebben we de oorzaak gevonden. We updateten onze software en dat zorgt er nu voor dat we steeds kunnen claxonneren en achteruit rijden!
EPAS
De Electical Power Assisted Steering, of stuurbekrachtiging, heeft een software update gehad waardoor we deze over een breder bereik kunnen regelen.
Velgen
Op termijn zullen de Revolution velgen op de R-Box BMW verdwijnen en vervangen worden door Evocorse “San Remo Corse” velgen. Dit zullen we in stapjes doen en de eerste 12 werden zo reeds in de running gebracht. De look van de R-Box BMW M3 E30 zal dus regelmatig veranderen, maar we bleven wel trouw aan de goudkleur!