Ook al gaan we proberen zoveel mogelijk vooruit te rijden, het is toch altijd handig dat de omgekeerde beweging ook voorhanden is.
Het originele kabelsysteem van Sadev kon ons van in het begin al niet zo behagen. Op zich hebben we niks tegen kabels maar een kabel die telkens mee moet bewegen bij elke wisseling van versnelling leek ons wat van het goede teveel.
Zo zijn we op het idee gekomen de kabel te vervangen door een koperdraad duo maar dan moesten we nog iemand vinden om pal in de versnellingsbak achteruit te trekken die het mogelijk maakt de pook in reverse te duwen. De geknipte taak voor een solenoide. De pal wordt door een veer tegengehouden en we hebben gemeten dat we ongeveer 30N nodig hebben om onder alle omstandigheden de veer te overmeesteren.
We hebben een nog redelijk compacte 12V cilindrische solenoide gevonden die bij 12V genoeg kracht kan uitoefenen. Nu de duur dat de solenoïde bekrachtigd wordt is zeer kort. Volgens de datasheet kunnen we makkelijk de spanning tot 48V opkrikken zolang de duty cycle maar onder de 25% blijft. Om hier en daar wat wrijving of weerspannigheid in de kabel te compenseren leek ons dat geen slecht idee.
Dus hebben we maar een boost convertor toegevoegd die onze 12V boordspanning opkrikt naar 48V om de de solenoïde een gigantische krachtboost te geven.
Op 1 of andere manier waren we nog niet echt helemaal tevreden over het vernieuwde concept.
Ook al was al een deel mechanica uitgeschakeld, het koperdraad duo moest nog altijd bij elke beweging van de schakelpook volgen.
Omdat we meer en meer in een draadloze wereld leven leek het ons dan ook geen slecht idee om die lijn door te trekken in de R-Box BMW. Reverse by RF. We vinden hetzelf in ieder geval wel cool.
Dus zijn we nog maar eens wat elektronica in elkaar gaan knutselen en nu hebben we enkel nog op de pook een ultra low power 433MHz RF mcu’tje dat batterij gevoed is en enkel en alleen maar een switch moet inlezen, indien de switch geactiveerd is, een ultra geheime data pakketje door de cockpit lucht stuurt dat ergens onder het dashboard door een ontvanger wordt onderschept, vervolgens gedecodeerd wordt en bij de juiste sleutelcode de solenoïde tijdelijk voorziet van een 48V spanningsshot, die van het verschieten zo krachtig samentrekt dat de pal in de versnellingsbak geen andere mogelijk heeft dan achteruit te vliegen.
Al bij al redelijk wat activiteit om een pal achteruit te trekken maar geef toe het is wel “cool”
De batterij van de transmitter (2032 knoopcel) zou volgens onze bescheiden berekeningen ongeveer 10 jaar moeten meegaan.
Wat we zelf mega cool vinden is dat we de behuizing voor de zender en switch hebben laten 3D printen. Er was nog niets geprint aan de auto dus hoogtijd om daar verandering in te brengen. We hebben dan meteen ons logo der ook maar opgezet 🙂