Verlichting. Misschien is dit het item waar we wel het langst over nagedacht hebben. En we zijn ook wel een paar keer van gedacht veranderd. Dat LED technology binnen afzienbare tijd de fakkel gaat overnemen staat buiten twijfel, alleen is de vraag wanneer.
Hoog efficient InGaN (Indium Gallium Nitride) en SiC (Silicon Carbide) zorgen voor een ongeziene lichtopbrengst en we hebben hier de grens nog lang niet bereikt. Maar dat licht moet ook een beetje in de goede richting gebundeld worden maar hier gelden terug de wetten van de fysica.
We waren eerst richting US aan het kijken omdat LED daar toch al wel een tijdje gebruikelijk is in off-road toepassingen. Fabrikanten als Baja designs hebben zeer aantrekkelijke producten maar om alles hier te krijgen, shipment , invoerrechten,… samen met de zeer forse aankoopprijs maken het het verre van interessant. En dan laten we de keuringen nog buiten beschouwing want in Europa gelden natuurlijk ook andere wetten en ook de autosport federaties waren hier een beetje vaag. In Belgie was er in eerste instantie een gedoogbeleid terwijl de KNAF in NL geen groen licht wou geven. Na lange onderhandelingen is er nu blijkbaar een algemeen akkoord op FIA niveau en zijn de LED’s toegelaten in Belgie en NL zolang ze een E-keur hebben wat voor de Lazer ST8 en ST4 zowiezo het geval is.
Ik ben pas echt helemaal overtuigd geraakt in Birmingham waar we uitgebreid hebben kunnen babbelen met Nicky Grist en Mark Higgins. Deze laatste had de ST-8’s uitgebreid getest in de bossen van Wales.Toen ook nog Biesheuvel Autosport de distributie voor de Lazerlamps binnehaalde paste de puzzel voor ons helemaal in mekaar.
Het is een blijft en mentale stap want, keer het zoveel je wil, de reikwijdte van LED is minder dan de helft van een doordeweekse puntstraler. Maar je ziet zoveel detail de eerste 500-600m dat dit ruimschoots voldoende moet zijn ook bij hoge snelheden een goed gevoel te hebben. In principe moet je niet weten wat er staat te gebeuren op 1500m, zelfs bij 200km/h heb je een slot van 10 seconde met perfect zicht tot in het kleinste detail. Meer dan genoeg om voorbereid te zijn alles. Moeilijkste is blijkbaar overschakelen van traditionele lampen (bv Xenon) naar LED omdat je gewend bent zeer ver te zien (wat eigenlijk niet nodig is) en dit verlies je natuurlijk. Als je weinig “donker” ervaring hebt ben je meestal meteen onder de indruk van de helderheid.
Bijkomend voordeel van de LED stralers is dat je niet het hinderlijke trillen hebt omdat de optieken een relatief grote openingshoek hebben (+- 20gr).Verder zijn natuurlijk levensduur, stroomverbruik, kleurtemperatuur en compactheid zeer belangrijke troeven.
Omdat de BMW van huize uit zeer zwak bedeeld is met licht hebben we gekozen voor de “dubbele boomer” opstelling. Dit zijn 4 identieke ST8 units die in rijen van 2 geschrankt staan waarvan de achterste rij tot ong. 18 gr naar buiten kan gedraaid worden om een breder lichtveld te krijgen.
We verwachten dat dit voldoende gaat zijn maar testen zullen dit moeten bevestigen. Worst case gaan we nog 2 ST4’s verticaal op de bumper zetten moest het nodig blijken.