Menu Sluiten

EPS en ECU krijgen een plaatsje …

Gezien het een redelijk “potige” elektrische motor is die de stuurbekrachtiging voor zijn rekening gaat nemen, krijgen de MOSFET’s die de motorwindingen van de nodige stroom voorzien op regelmatige tijdstippen om en bij de 40A door hun lijf gejaagd. Om het leven van deze halfgeleiders toch een beetje aangenaam te maken hebben we 2 keuzes : ofwel altijd rechtdoor rijden, of proberen van wat extra koeling te voorzien. Na lang overleg hebben we dan toch maar voor optie 2 gekozen.

Een echt groot koelprofiel was moeilijk weg te krijgen, we hebben dan gekozen de unit met warmte geleidende pasta te monteren op een massieve alu plaat van 15mm dik die geïsoleerd gemonteerd is tegen het schutbord. We willen natuurlijk geen warmte van het schutbord doorgeven aan de motor controller unit. Bijkomend voordeel is dat de trillingen gedempt worden op deze manier, iets wat we ook consequent hebben toegepast om al onze eigen “elektronica” doosjes te monteren.

Op de achterkant van deze aluplaat komt ook nog een bescheiden standaard koelprofiel maar dit was nog niet voorradig toen we de foto’s hebben genomen.

Voor de ECU geldt eigenlijk hetzelfde verhaal, die staat boven op de tunnel en is ook gedempt en geïsoleerd bevestigd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *