Na verschillende keren van gedacht te zijn veranderd hebben we eindelijk een goede oplossing gevonden om onze Sadev deftig te monteren op het S14 onderblok.
De originele bellhousing van de Getrag 265 was onze 1ste en meest vanzelfsprekende oplossing. Hiervoor hadden we een beetje gaan spieken bij Delage en hadden we 2 alu platen getekend van 18mm dik. Eentje paste op de bell en de andere op de Sadev. Die werden dan tegen elkaar geschroefd.
Grote pijnpunt : de centrering van de primaire as. Omdat we een centrale hydraulische druklager gebruiken om onze koppeling te activeren was het noodzakelijk het originele midden gat in de bellhousing te vergroten en verliezen we onze referentie. We hebben nog een poging gedaan om centerbussen te voorzien maar na een 3D meting van 3 verschillende bellhousing bleek er nogal redelijk veel tolerantie op de maten te zitten. Het is en blijft natuurlijk een gegoten stuk. Dus plan 1 afgevoerd.
Plan 2 een M10 bellhousing van een automaat. Perfect qua constructie maar redelijk fragiel dus hebben we dat ook maar meteen afgevoerd.
Gelukkig konden we nog plan 3 uit onze mouw schudden. Wederom een automaat versie maar dit keer van een BMW M30. Even perfect qua constructie en vrij robuust. Zo zie je maar dat een oude 7 serie nog interessante parts kan bevatten 🙂
Opnieuw hebben we alles keurig op een 3D meetbank opgemeten en heeft onze tekenaar van dienst (Nick) dit omgevormd tot een enkele conversie plaat van 56mm dik. We hebben nog even moeten puzzelen omdat het S14 blok redelijk verdraaid in het motorcompartiment zit en we onze versnellingsbak toch graag mooi recht hadden hangen.
Het resultaat hebben we eerst op ware grote op folie gedrukt om te zien of alles netjes pastte.
Eerdaags wordt de plaat gefreesd en kunnen we voor het eerst de hele drivline samenbouwen.
Wordt vervolgt ….