Voor de uitlaat hebben we niet teveel risico’s durven nemen want met een goed design kan je wel wat vermogen winnen, maar het omgekeerde geldt evenzeer. Voor je het weet ben je zo 15-20 pk kwijt. Gezien de cursussen thermodynamica, fysica en wiskunde niet zo fris meer in ons geheugen liggen en vooral om dat we ook niet over de nodige testfaciliteiten beschikken was er maar 1 goede oplossing … een goede uitlaat kopen.
De uitlaat header was snel bepaald, de Gr A rally header van BMW Motorsport is voor ons de beste keuze.
Er zijn bestaan enkele indrukwekkende 4 in 1 uitlaatcollectoren voor de S14 motor waaronder die van zero exhaust in de UK. Deze zijn vooral op DTM style applicaties gericht wat wil zeggen extreme nokkenassen en dito toerentallen. Omdat onze focus vooral op koppel ligt houden we ook niet echt van die hoge toerentallen. Het enige dat we aan de header gaan veranderen is 4 inserts voorzien voor thermokoppels zodat we de uitlaatgastemperatuur kunnen meten van elke cilinder. Verder moet hij nog even gestraald worden en dan aan de buitenkant voorzien worden van een keramiek laagje om de temperatuur onder de kap wat naar beneden te halen. Estetisch is het ook wel mooi meegenomen. De coatings zijn beschikbaar in verschillende kleurtjes.
Voor het middenstuk waar normaal de beruchte X-pipe zit hebben we de mosterd bij Hartge gehaald. In het grote ovale middenstuk zitten op bepaalde afstanden schotten die de uitlaatgassen een paar keer van buis doen wisselen om op bepaalde tijdstippen als het ware mee het verse mengsel binnen te trekken. We gaan er van uit dat men daar bij Hartge zeer goed over nagedacht heeft en gaan daar sowieso niks aan wijzigen. Wel gaan we nog ergens in de downpipe 2 inserts zetten voor breedband lambdasensoren. Die sensoren gaan voorlopig enkel gebruikt worden als hulp bij het mappen en als waakhond om te beletten dat het mengsel te arm of te rijk dreigt te worden. We gaan dit echter niet terugkoppelen in de regelloop. Het mengsel wordt dus niet berekend met deze sensoren maar ze geven een signaal om bvb toerental te begrenzen,motor te doen uitslaan of in noodprogramma te gaan…
Alles wat hierna komt is minder belangrijk en bestaat daarom gewoon uit buis waar we ergens ter hoogte van de originele benzinetank nog een zo groot mogelijke absorptie demper proberen te zetten om het geluid toch iets naar een aanvaardbaar niveau te krijgen.
We komen uiteindelijk net voor het rechter achterwiel onder de wagen vandaan.
Bijkomend voordeel van de zijuitlaat is dat we niet onder de achteras hoeven te gaan, en het risico op een dichtgeklopte uitlaatbuis heel fel beperken.
Door het verwijderen van de isolatiematten zal de temperatuur in de wagen aan de bijrijderskant altijd enkele graden hoger zijn dan aan de andere kant.