Het eerste item op onze shoplist, de rolkooi, bleek meteen ook het gemakkelijkste te zijn. We opteren sowieso voor een gelaste ipv een gevezen kooi. Zo bleven er al niet veel alternatieven meer over.
We zagen 2 mogelijkheden. Ofwel laten we een erkende installateur de rolkooi volledig monteren, ofwel gaan we voor de Custom Cages rolkooi. Deze laatste is een beetje ikea-stijl, al zijn de bouwpakketten daar wel beter gedocumenteerd.
Niettemin zijn het zeer vriendelijke mensen die je met raad en daad willen bijstaan.
Aangezien we al een TIG laspost en een gediplomeerde fotolasser alias “den Biesemans” in huis hebben, hebben we voor het zelfbouwpakket gekozen.
Rest ons enkel nog een keuze te maken mbt het materiaal van de buizen.
We hadden de keuze uit CDS (Cold Drawn Seamless Carbon Steel) of T45 (High Tensile Carbon Manganese Steel). T45 is sterker zodat de wanddikte kan gereduceerd worden tot 1.6mm, wat een aanzienlijke gewichtsbesparing met zich meebrengt. Aangezien we al meer dan gewicht genoeg hebben, hebben we gekozen voor T45.
Custom Cages heeft 2 modellen voor de E30 M3 beschikbaar: een rally versie en een DTM-style circuit versie die vooral aan navigator zijde iets minder comfortabel kan zijn.
Veeleisend zoals we zijn, kunnen we weer geen genoegen nemen met de rally versie want we willen graag de achtersectie van de DTM-style kooi erbij. Dit zijn nog extra driehoeken naar de bevestiging van de achteras en naar het differentieel.
Meteen hebben we weer een goede reden om naar Daventry af te reizen.
Dankzij de flexibiliteit van deze mensen hebben we nu min of meer een gepersonaliseerde rolkooi.
Heel het buizenpakket wordt netjes genummerd, gesneden en geplooid geleverd, voorzien van talrijke foto’s en een filmpje van een installatie in een Mitsubishi Evo.
Hun showroom is ook wel opmerkelijk. Er hangt een verzameling foto’s van gecrashte wagens van de voorbije 20 jaar. Opvallend is de sterke vertegenwoordiging van de familie McRae.