Menu Sluiten

Motor part 1 …

De oorspronkelijke planning was om de motor helemaal als laatste onderhanden te nemen. Omdat de werkzaamheden toch iets meer tijd in beslag namen dan gehoopt gingen we enkele dingen parallel doen en wordt er vanaf dan ook tijd,energie en centen in de motor gestoken.


Dit was ook weer geen makkelijke keuze.Het enige dat van meet af aan duidelijk was,was dat we een compromis moet sluiten tussen betrouwbaarheid, budget en vermogen. Omdat we de historiek van onze originele krachtbron niet kennen, laat staan dat we weten hoe lang en intens zijn levensweg geweest is hebben we vrij snel gekozen om te vertrekken van een nieuw onderblok en krukas. Omdat koppel voor een rallywagen zeker geen overbodige luxe is gaan we voor de 2.5 S14 versie. Hierin monteren we Mahle zuigers en Arrow drijfstangen.De oliepomp dompelen we onder in een extra grote gelaste aluminium carterpan zodat die ten allen tijde voldoende olie kan pompen om de zaak heel te houden.
Omdat we nog veel moeten leren en we ook de running cost binnen de perken willen houden hebben we ons maximaal toerental op 7800 begrensd. Hiermee laten we wel wat pk’s liggen maar we willen vooral km’s doen, uitrijden en dit zonder telkens de motor te moeten opendoen na 2 rally’s. Dit is dus een bewuste keuze. Dit maakt wel dat we op dit moment er nog niet helemaal uit zijn welke nokkenassen dat we gaan gebruiken want bij dit toerental heeft het geen zin +300 gr nokken te gebruiken. We gaan het verlies aan pk’s bij hoge toeren zoveel mogelijk proberen te compenseren met koppel in de midrange.
De cilinderkop en nokkenassen topic zal waarschijnlijk pas gepost worden na Birmingham (jan 2012) wanneer er hier meer duidelijkheid is. Target voor de komende weken is het onderblok volledig af te bouwen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *