Menu Sluiten

Het schakel dilemma …

De versnellingspook lijkt op zich een vrij simpel onderdeel maar het heeft ons al urenlang bezig gehouden.

We waren van in het begin niet super enthousiast om onze – toch wel mooi ogende en veel te dure – Sadev pook naast de verticale handrem op de tunnel te zetten. Niet dat je makkelijk gaat missen maar het staat daar gevoelsmatig niet op zijn plaats.

Gezien mijn kartingverleden heb ik de manier van schakelen bij een kart altijd wel heel praktisch en efficiënt gevonden. Het idee van een kort pookje dicht bij het stuur te zetten spookte dus al een tijdje door mijn hoofd. Mechanisch gezien is het gebruik van stangen bijna uitgesloten wegens de positie en blijft er alleen maar een dubbel kabelsysteem over. Maar kabels en electronicamensen gaan natuurlijk niet goed samen.

Dus ben ik beginnen zoeken naar extra krachtige solenoïdes. Niet al te makkelijk bleek zo achteraf tenzij je een sport met 2 wielen beoefent. De kracht nodig om betrouwbaar een versnellingsbak van een wagen te schakelen is redelijk hoog zodat er zeer weinig bruikbaars beschikbaar is, tenzij je naar een systeem op perslucht overgaat maar dat zie ik eigenlijk niet zo zitten.

Maar soms zit de oplossing gewoon verscholen in een toevalligheid. Tijdens een worldwide conference waar al mijn Europese collega’s ook aanwezig waren wordt er ’s avonds natuurlijk regelmatig verbroederd aan de bar.

Aangezien mannen over het algemeen maar in 2 dingen geïnteresseerd zijn, vrouwen en auto’s , vroegen mijn Italiaanse collega’s naar de status van ons BMW project waar ik dan ook mijn schakelprobleem nog even heb toegelicht. Iemand van die Italianen had pas een groot project had gedaan bij Magneti Marelli en hij kende daar een paar mensen van de motorsport afdeling vrij goed.

Het gevolg was dat hij de dag erna al de nodige telefoons heeft gedaan en er perfecte oplossing off shelf beschikbaar is.

Begin november had ik reeds alle technische details en in de loop van de maand november zal ik de prijs weten. Dat is dus nog even bang afwachten, maar het is voor ons de perfecte oplossing. Bijkomend voordeel is dat verkeerd schakelen – en daardoor de motor in destructieve toerentallen jagen- hiermee is uitgesloten. Dit vind ik toch ook wel een een zeer fijne bijkomstigheid.

Verder gaat het schakelen natuurlijk sneller dan dat je dat manueel kan doen (60 ms)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *