De International Motorsport Fair in Keulen en Birmingham was voor ons de ideale locatie om op jacht te gaan naar een geschikte versnellingsbak voor de R-Box M3. Alle fabrikanten onder 1 dak op wandelafstand, vanaf nu weten we wat de R-Box vrouwen met shoppingcenter bedoelen.
Selectie door eliminatie is voor ons nog steeds de meest efficiënte manier om tot een goed resultaat te komen.
En de eerste die afviel was Quaife. Deze beslissing had niet eens met het product op zich te maken. Die mensen waren zo ongeïnteresseerd en hautain dat we niet eens hun producten hebben geëvalueerd. Wellicht de gemakkelijkste keuze tot hier toe.
Bleven over Drenth, Sadev, Elite en Samsonas. In tegenstelling tot Quaife hebben we van deze 4 wel een berg zinvolle informatie gehad.
Natuurlijk moesten we eerst een keuze maken manueel of sequentieel, indien we voor de historics zouden kiezen zou manueel de beste keuze geweest zijn maar we hebben ons wederom laten leiden door technologie en efficiëntie. Ons financieel geweten hebben we wijsgemaakt dat we geen historic wagen aan het bouwen waren.
Door bovenstaande argumenten viel de manuele Samsonas bak dus af ondanks het feit dat dit anders een zeer goed keuze had kunnen zijn.
Toen waren ze nog met 3 : Drenth, Sadev en Elite.
Drenth heeft natuurlijk een plug and play versie voor de S14 motor en heeft bovendien al een aanzienlijk aantal van deze dingen verkocht. We hadden dus geen twijfels over hun product enkel het prijskaartje is iets hoger dan de 2 andere maar het is dan ook een totaalpakket.
Elite kon ons het minst bekoren door de toch wel omvangrijke afmetingen. Zo bleven er nog 2 over.
De eerste keer dat ik de Sadev bak zag had ik zoiets van “dit kan niet heel blijven”. We hebben dan ook nog heel veel bijkomende informatie ingewonnen via verschillende bronnen waaruit bleek dat ze een gans heel leger aan designers hebben. Ze doen ook alles zelf in huis (bvb heat treathment) en gevestigde waarden zoals Delage Sport gebruiken dezelfde bak ook voor hun S14 motoren.
Via de UK zijn we dan in contact gekomen met Simon Mauger die diezelfde bak een jaar lang mishandeld heeft in een Escort MKii met 2.5 Millington motor. Zij die de Engelse rally’s volgen zullen weten wat ik bedoel met mishandelen. Die man eindigt bijna altijd op het podium tussen de WRC’s en heeft een onnoemelijk aantal wedstrijden gereden zonder dat de versnellingsbak een krimp heeft gegeven. Voor ons voldoende om vertrouwen te hebben in de Sadev oplossing. Mauger en de lagere prijs hebben ons definitief op het Sadev pad gezet.
Aangezien het geen pasklare oplossing was hebben we conversie platen moeten maken om het te laten passen op de S14 bellhousing. Voor onze tovenaar mechanical design Nick was het een koud kunstje om dit in 3D te modelleren en haarfijn te laten passen.
Dus wederom een stap voorwaarts … versnellingsbak … DONE